
קידום אורגני הוא עסק מורכב שכדי להצליח בו צריך לשלוט בתחומים רבים. בבואנו לעבוד על ה – SEO של אתר כלשהו אנחנו צריכים להתמודד מול כמה היבטים שונים זה מזה. מצד אחד אנחנו צריכים להתייחס לגוגל ולסורקים השונים של מנועי החיפוש שאמורים לזהות את האתר שלנו כאיכותי ולדרג אותו במיקום גבוה, אך באותה הנשימה אנחנו גם צריכים לשים לב שהאתר שלנו בנוי בצורה נוחה ואינטואיטיבית בעבור הגולשים האמיתיים. ריבוי האלמנטים הזה גורם לכך שאנשים שלא בקיאים בכל המונחים הטכניים עלולים ללכת לאיבוד בקלות בסבך המדדים והפרמטרים שמשפיעים על הקידום האורגני.
במאמר זה אנחנו רוצים להציג בפניכם את המדדים החשובים ביותר שבעזרת תוכלו לבחון האם ה – SEO שלכם עובד טוב או לא. חשוב לזכור שקידום אורגני זה דבר שלוקח זמן ואי אפשר לצפות לתוצאות מיידיות, אך למרות זאת חשוב לשים לב כל הזמן למדדים כדי שנוכל לזהות בעיות והזדמנויות.
פרמטרים לבחינת איכות ה – SEO באתר
אנחנו רוצים להתחיל מבדיקת מדדים פשוטי שכל אחד ואחת יכולים לבדוק בעזרת גוגל אנליטיקס ותוכנות דומות. לאחר מכן, בחלק הבא, נעבור לבדיקות מקיפות יותר שכבר דורשות כלים מקצועיים בתשלום.
-
שהייה באתר
SEO איכותי הוא כזה שמדבר אל הגולשים בשפה שלהם ומצליח להחזיק אותם באתר זמן רב. נגיד שיש לנו מאמר בבלוג של יותר מאלפיים מילה ונגיד שמרבית האנשים מבלים בעמוד הזה 10 שניות. האם זה מספיק זמן כדי לקרוא את המאמר? כנראה שלא. במצב כזה אנחנו יכולים לדעת שהתוכן שלנו לא איכותי דיו, או שהוא לא מותאם לחיפוש שבאמצעותו הגולשים מגיעים לאתר שלנו. חשוב לזכור שזמן שהייה קצר לא בהכרח אומר שהעמוד לא טוב, עמודי צור קשר למשל הם מטבעם עמודים קצרים עם זמני שהייה נמוכים. -
מספר עמודים בביקור
אתרי תוכן גדולים שאחת המטרות שלהם היא להשאיר את הגולשים באתר כדי שיקראו כמה שיותר עמודים יכולים להעיד כי כמות העמודים שהגולש קורא בכל ביקור היא מכרעת בעבורם. לעומת זאת עמודי נחיתה קצרים ומדויקים לא מציעים אפשרות כזו לגולש. בהתאם למטרה שלכם מהאתר שלכם, שימו לב לכמות העמודים שכל גולש בוחן כשהוא מגיע לאתר שלכם. -
אחוז נטישה
זה אולי אחד המדדים החשובים ביותר לבחינה של ה – SEO באתר שלכם. ה – Bounce Rate מעיד על אנשים שנכנסו לאתר שלכם ויצאו ממנו בלי לגלול ולגלוש בו כלל. ככל שיותר אנשים שמגיעים לאתר שלכם עוזבים אותו ככה, אחוז הנטישה יגדל והדבר אומר שהאתר שלכם לא פוגע במטרה. אבל, מניסיון שלנו אחוז נטישה גבוה לא בהכרח אומר שיש בעיות. יכול למשל להיות מצב שלמסעדה פופולרית שעמוסה בכל שעות היום יהיה אחוז נטישה גבוה באתר כי אנשים נכנסים לאתר רק כדי לראות את שעות פעילות המסעדה או את מספר הטלפון שלה. -
תנועה אורגנית
עוד פרמטר שחשוב לבחון כדי לדעת אם ה – SEO שלנו עובד טוב או לא זה כמות הגולשים שמגיעים לאתר שלנו באופן אורגני. הכוונה היא לא לכאלו שלחצו על מודעות ממומנות שלנו בגוגל או בפייסבוק, אלא על גולשים שחיפשו משהו ובמקרה הגיעו לאתר שלנו. זכרו כי המטרה המרכזית של SEO היא לעודד את גוגל ומנועי החיפוש השונים לדרג את האתר שלנו גבוה יותר, ככל שיש לנו תנועה אורגנית גבוהה יותר לאתר שלנו זה מעיד על כך שהקידום שלנו עובד ועמודי האתר שלנו מקבלים ציון גבוה מהאלגוריתם של גוגל. -
התרשמות (Impressions)
התרשמות היא למעשה כמות הפעמים שהאתר שלך הוצג כתוצאה במנועי החיפוש בלי שהגולש יכנס לאתר. מצד אחד התרשמויות לא מעידות על כך שגולשים נכנסו לאתר, אך הן סימן חיובי בכל זאת כי זה אומר שהאתר שלנו מוצג במנוע החיפוש. זה אומר שיש לנו עם מה לעבוד. קשה להגיד אם מספר התרשמויות גבוה הוא טוב או רע, בעיקר כי זה תלוי בעוד משתנים, אבל זה בהחלט מדד שחשוב לשים לב אליו מההתחלה ולעקוב אחריו. -
כמות עמודים שמדורגים
עוד פרמטר שחשוב לשים לב אליו הוא כמה עמודים מהאתר שלנו מדורגים בגוגל. ככל שיש לנו יותר עמודים שמדורגים על מילות מפתח זה אומר שה – SEO שלנו טוב. את הפרמטר הזה מודדים בעזרת גוגל סרצ' קונסול ושם אפשר לקבל מספר מדויק של עמודים שמדורגים.

על מה להסתכל כדי לראות אם SEO עובד
-
דירוג מילות המפתח
איך שלא נהפוך את זה, האתר שלנו בנוי קודם כול ממילות מפתח. ממש כמו שבניין מורכב למעשה מלבנים קטנות, כך האתר שלנו מושתת על מילות המפתח שחקרנו ובדקנו. בכל הקשור ל – SEO המטרה שלנו היא לייצר אתר שיש בתוכו את מילות המפתח המחופשות ביותר בצפיפות מושלמת ומאוזנת בין המילה הספציפית לבין טבעיות הטקסט. כתבנו בעבר בהרחבה על מחקר מילות מפתח, אבל הפעם אנחנו רוצים להתייחס לאלמנט אחד חשוב – דירוג מילת המפתח.
הדרך הפשוטה ביותר לגלות את דירוג מילת המפתח שלכם היא לבצע חיפוש בגוגל. היכנסו לגוגל והקלידו את מילות המפתח המרכזיות שלכם, חפשו לראות באיזה מקום מדורג האתר שלכם והשוו את העמודים הרלוונטיים שלכם מול העמודים הרלוונטיים של המתחרים הישירים שלכם. הדרך הזו אומנם פשוטה, אך היא מסורבלת ולא מדויקת. כדי לבצע את הבדיקה הזו בצורה איכותית צריך להשתמש בכלים ייעודיים שדורשים תשלום. -
קישורים נכנסים
פרמטר חשוב שיש לבדוק אותו באופן קבוע הוא הקישורים הנכנסים לאתר. ככל שיש לכם יותר אתרים שמפנים לאתר שלכם מצבכם טוב יותר וההיגיון שעומד מאחורי זה הוא פשוט – גוגל מזהה את האתר שלכם ככזה שאחרים מציינים לטובה וכך הוא מדרג אתכם בציון גבוה יותר. חברת קידום אתרים טובה תדאג לספק לכם קישורים איכותיים באופן קבוע ומתחדש, בעיקר על מילות המפתח התחרותיות ביותר שלכם. -
בריאות האתר
הבסיס לכל אסטרטגיית SEO הוא קודם כול לייצר אתר בריא ואיכותי. הכוונה באתר בריא היא פשוטה – אתר שעומד בדרישות של גוגל ושאין בו שגיאות ובעיות. יש אינסוף אפשרויות לשגיאות, זה יכול להיות שחסר מפת אתר או שיש שימוש יתר במילות מפתח והתוכן מרגיש לא אותנטי. ככל שהאתר שלנו יקבל ציון בריאות (Website Health Score) ככה ידורג גבוה יותר.
כדי לדעת מה מצב האתר שלך יש צורך בביצוע סקירה מקיפה של האתר, מה שנקרא באנגלית Site Audit. משך הבדיקה משתנה בהתאם לגודל האתר, אך בסופו של דבר מתקבל אבחון מדויק של האתר שכולל את הציון הכללי ופירוט האלמנטים שיש לתקן. ציון של פחות מ 50% מעיד כי יש כמה עמודים באתר שדורשים תיקון, ציון של 75% כבר אומר שהבעיות הן מינוריות ואפשר לטפל בהן בקלות.
אנחנו ב – Alt מבצעים בדיקות של אתרים בחינם כדי לראות כיצד ה – SEO שלכם עובד צרו איתנו קשר לפרטים.
שאלות ותשובות על בחינת יעילות הקידום האורגני שלך
אחד המדדים המשמעותיים הוא זמן השהייה בעמוד. תוכן איכותי הוא כזה שמחזיק את הגולשים לאורך זמן, תואם את כוונת החיפוש, ומספק להם מענה אמיתי. אם עמוד ארוך מקבל זמן שהייה של כמה שניות בלבד, זה סימן שהתוכן לא עונה על הציפייה של הגולש. מצד שני, בעמודים קצרים (כמו צור קשר) זמן שהייה קצר הוא טבעי ולא מעיד על בעיה. לכן חשוב להצליב בין סוג העמוד לבין ציפיות ההתנהגות.
התרשמות מודדת כמה פעמים האתר שלך הופיע בתוצאות החיפוש, גם אם לא לחצו עליו. זהו מדד קריטי כי הוא מעיד שגוגל מזהה ומציג את האתר שלך לשאילתות רלוונטיות. כאשר כמות ההתרשמויות עולה, זה סימן לכך שה – SEO מתחזק ושיש פוטנציאל עתידי לגידול בתנועה האורגנית. עלייה בהתרשמויות יכולה להיות גם הזדמנות לשפר את ה – CTR ואת איכות הכותרות והמטא.