התוכן הוא הגורם החשוב ביותר כיום בקידום אתרים. גוגל נותנת עדיפות לאתרים שמספקים ערך אמיתי לגולשים המוצג בדמות תוכן מקורי, ברור, עדכני ורלוונטי. כתיבה איכותית שמוסיפה ידע, מחולקת נכון עם כותרות משנה, ומשולבת בתמונות וגרפים, תורמת הן לדירוג האתר במנועי החיפוש והן למעורבות הגולשים עצמם.

אם האתר שלנו לא מופיע במנועי החיפוש (ובעיקר בגוגל) אז כל השקעה באתר מעוצב ופוקציונאלי לא שווה הרבה. אחרי שהוצאנו כל כך הרבה זמן וכסף על בניית אתר מושקע לא להשקיע בקידומו בגוגל זה לחטוא למטרה.
רגע לפני שנצלול אל המדריך שהכנו לכם על קידום אורגני למתחילים אנחנו רוצים ממש בקצרה להבין מה זה בכלל קידום אורגני, אבל עוד לפני כן חשוב לדעת שצעדים אלו יבטיחו שהאתר שלכם יעלה בתוצאות הקידום ממצב שהוא לא מופיע בגוגל, להתקדם במעלה עמודי החיפוש של גוגל.
אבל אלא אם אתם עוסקים בתחום מאוד נישתי יהיה לכם קשה להמשיך ולעלות בדירוגים לדף הראשון בגוגל. יש מעל 200 פרמטרים שקובעים את הדירוג בגוגל ובמדריך זה נדבר על העיקריים.
מה זה קידום אורגני?
כשמדברים על קידום אתרים באינטרנט יש שני סוגים: קידום אורגני (SEO) וקידום ממומן (PPC).
ההבדל בין קידום אורגני לקידום ממומן נובע בצורה שבה אנחנו מקדמים את האתר. בקידום הממומן אנחנו משלמים לגוגל או לכל פלטפורמה אחרת כדי להציג את האתר ובקידום האורגני אנחנו משדרגים ומוודאים שהאתר שלנו עומד בכל הדרישות והדברים שמנועי החיפוש מצפים לראות באתרים כדי להציג אותם במקומות הראשונים.
תחום ה – SEO הוא ענק ודינמי. כמעט בכל יום יוצאים שינויים בסורקים השונים של מנועי החיפוש ודרישות טכניות משתנות. המדריך לקידום אתרים בגוגל שהכנו לכם מכסה את הבסיס של הקידום האורגני.
שלב 1 בקידום האתר בגוגל: בדיקה של האתר
לפני שנתחיל לעבוד על האתר ולבצע אופטימיזציה של החלקים השונים, אנחנו רוצים קודם כול לבדוק האם האתר כבר מאונדקס באתר. זאת אומרת שאנחנו רוצים לבדוק האם הסורקים של גוגל כבר עברו באתר שלנו והוסיפו אותו למאגר האתרים העצום שהם מציגים.
אנחנו בחברת _Alt מציעים לכם ניתוח של האתר ובדיקה ראשונית ומקיפה של החשיפה שלכם בגוגל ללא עלות, אבל אם תרצו לבצע את הבדיקה הבסיסית בעצמכם אז כל מה שעליכם לעשות זה ללכת לגוגל ולחפש את האתר שלכם עם האופרטור site: – נגיד שהיינו רוצים לבצע בדיקה על האתר שלנו אז החיפוש היה נראה ככה:
Site:altdgtl.com
אם מתקבלות תוצאות זה אומר שהאתר מאונדקס ואפשר לעבור לשלבים הבאים, אבל אם האתר לא מופיע ואין תוצאות צריך להבין מדוע. הסיבות העיקריות שיכולות להוביל לכך שהאתר לא ייסרק ולא יהיה מאונדקס הן:
- האתר הוא אתר חדש ולכן הסורקים של גוגל עוד לא הספיקו לסרוק אותו.
- אולי ישנן חסמים טכנולוגים באתר עצמו כמו תגיות No Follow.
- האתר עבר על החוקים של גוגל והוא בעונש.
כל אחת מהסיבות האלו פתירה, אך חשוב להבין מה מקור הבעיה כדי שנוכל ליישם את הפתרון המתאים ביותר. אחרי שנפתור את הבעיה הזו נעבור לבדוק האם אתר בנוי על פלטפורמה שמאפשרת לנו לקדם אותו כהלכה. לא כל הפלטפורמות ולא כל האתרים הם כאלו שאפשר לקדם אותם והדבר תלו בשני גורמים עיקריים:
- השליטה שיש לנו על הכותרות בתוך כל עמוד עמוד. אחד הגורמים המהותיים ביותר בכל הקשור לקידום אורגני הוא התאמה של כותרות ותיאורי העמודים למילות המפתח. עוד ניגע בכך בהמשך, אך בשלב זה חשוב לדעת כי אם אי אפשר לשנות את הכותרת (Title) ואת התיאור (Description) אז שווה יהיה לשקול להעביר את האתר למערכת ניהול אחרת כמו וורדפרס או מערכת אחרת שכן מאפשרת זאת.
- האם אפשר להוסיף כמה עמודים שרוצים לאתר. כדי שגוגל יראה באתר שלנו כאמין ואיכותי, אנחנו צריכים להוסיף ולעדכן אותו באופן קבוע ושוטף. אם יש מגבלה על כמות העמודים שאפשר לייצר באתר, או שיש מגבלה על האחסון של האתר, שווה להגדיל את האפשרות למקסימום.
אם האתר שלכם נסרק וקיים בגוגל בשלב מסוים תרצו לדעת כמה כניסות הוא מקבל ויש לנו מדריך שיראה לכם איך להתקין גוגל אנליטיקס ובעזרת הכלי הזה תוכלו לעקוב אחר כל הנתונים הרלוונטיים.

שלב 2 בקידום האתר בגוגל: מחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים
מחקר מילות המפתח הוא למעשה המחקר שאנחנו עושים כדי להבין מה הביטויים שאנשים מחפשים בפועל. לכאורה נשמע כמו משימה קלה, אבל בפועל מדובר על מלאכה מורכבת שדורשת מאיתנו להיות יצירתיים.
כדי לבצע מחקר מילות מפתח אנחנו צריכים קודם כול לחשוב ולהבין מה המילים העיקריות שמתארות את העסק שלנו ואת השירותים שאנחנו מבצעים. אחרי שיש לנו רשימה של כמה מילים כאלו אנחנו עוברים איתה לאחת התוכנות הבאות:
- גוגל אדס – אם יש לכם חשבון פרסום בגוגל אז יש לכם גישה לכלי מחקר המילים של גוגל שנחשב לטוב ביותר. גוגל מאפשרים לכם לנתח את האתר באופן אוטומטי להוציא ממנו מילות מפתח בולטות, או להזין את רשימת המילים שהכנתם ולראות את כמות הנפחים של החיפושים הקשורים לביטויים אלו. מחקר מילות המפתח של גוגל הוא הטוב ביותר מסיבה פשוטה,הוא מביא לנו נתונים ישירות מאתר החיפוש המוביל בעולם.
- UberSuggest – הכלי הזה מנועל על ידי אחד ממקדמי האתרים המפורסמים בעולם, ניל פאטל, והוא נחשב לאחד היעילים ביותר שקיימים בשוק. הכלי הזה מביא לנו נתונים מדויקים ואמינים, אך הבעיה איתו שהוא מוגבל למילה אחת שאפשר לחפש בכל פעם.
- Aherf’s – זהו כלי שנחשב לפופולרי בקרב מקדמי אתרים מקצועיים, אך מרביתם משתמשים בו לצורך ניתוח מלא של האתר ופחות לשם ביצוע מחקר מילים. השימוש בכלי זה הוא בתשלום, אך יש אפשרות לתקופת ניסיון של שבוע ימים.
במקביל לבדיקת מילות המפתח אנחנו רוצים להבין מה קורה בסביבה המיידית של המתחרים שלנו. כדי לבצע את מחקר המתחרים אפשר להשתמש בתוכנות, אך מרביתן עולות כסף, אך יש גם דברים שאפשר לעשות בלי לשלם על כך כסף.
בהרבה מקרים אנחנו כבר יודעים מי המתחרים שלנו, גם אם מדובר על חברות ענק, ואנחנו יכולים ישר לגשת לאתרים שלהם ולבחון אותם. אבל אם אין לנו מושג מי המתחרים אז אפשר להשתמש ברשימת המילים כדי לראות מי האתרים שעולים ראשונים ואז לבחון אותם. בואו ונראה כיצד בוחנים את אתרי המתחרים:
- הבדיקה הידנית היא אולי סזיפית, אך היא מלמדת אותנו המון על האתר של המתחרה שלנו. בבדיקה זו אנחנו עוברים עמוד עמוד ובוחנים מה הביטויים שמופיעים בכותרות ובתיאורים ואז משווים כל ביטוי למיקום שיש לאתר בגוגל על אותו הביטוי.
- באותה צורה שבה בחנו את האתרים הספציפיים של המתחרים נשתמש כדי לבחון גם את נפח השוק. חפשו בגוגל את הביטויים העיקריים שרלוונטיים לנושא האתר שלכם ובדקו כמה תוצאות עולות. ככל שיש יותר תוצאות כך התחרות שתהיה לנו תהיה גדולה וקשה יותר, לכן נסו תמיד למצוא ביטויים שהם צירופים של כמה מילים יחד.
- אחרי שראינו מי המתחרים הגדולים והמיידיים שלנו אנחנו רוצים להבין כמה פעמים הם מוזכרים באינטרנט. כדי לעשות זאת פשוט נחפש את השם שלהם בגוגל ונראה עד כמה מדברים עליהם ברשת.
- הסתכלו איך בנוי האתר של המתחרים. אתרים שעשויים מעמוד אחד יהיו מאיימים פחות בעבורכם מאשר אתרים עם הרבה עמודים. ככל שיש יותר עמודים לאתר, כך הוא יכול לעלות יותר עמודים לסריקה ולקבל נפח חיפוש גדול יותר במנועי החיפוש.
אם יש לכם כלי מקצועי לבדיקת אתרי מתחרים אז תוכלו לקבל נתונים מפורטים יותר שיעזרו לכם להבין ולהעריך כמה זמן ייקח לכם להתברג על מילות המפתח הרצויות. להלן כמה מהפרמטרים החשובים ביותר לבדיקה אצל המתחרים שאפשר לעשות רק עם תוכנה מקצועית:
- וותק האתר
- סמכותיות האתר
- כמות קישורים נכנסים וכמות קישורים יוצאים
- פרופיל קישורים פנימיים
- מה התוכן המשותף ביותר מתוך האתר
- כמות תנועה משוערת לאתר
- הביטויים המרכזיים שיש לאתר
שלב 3 בקידום אתרים בגוגל: בחירת מילות המפתח
עכשיו אנחנו מגיעים לשלב המעניין, חיבור של מילות המפתח שמצאנו לעמודים המתאימים באתר. האינסטינקט הראשוני שלנו בטח יהיה לבחור במילים שיש להן הכי הרבה חיפושים בחודש, אך חשוב לזכור שככל שיש יותר חיפושים כך הסיכויים שלנו להתברג במקום הראשון יהיו נמוכים יותר ונדרש לעבוד קשה יותר. אם נצליח למצוא ביטוי דומה שיש לו פחות חיפושים, יהיה לנו קל יותר להתברג איתו במקומות גבוהים.
אחרי שהבנו את זה אפשר להתחיל בשילוב של הביטויים לעמודים השונים. בתור התחלה נרצה להשתמש במילת המפתח העיקרית, זו שמייצגת את האתר בצורה הטובה ביותר וזו שיש לה את כמות החיפושים הגבוה ביותר. נגיד, עמוד הבית שלנו מבוסס על מילת המפתח "שיווק דיגיטלי". לאחר מכן, בעמודי המשנה, נשבץ מילות מפתח משלימות שגם אותן אנחנו רוצים לקדם. למשל אצלנו תוכל למצוא ביטויים כמו "קידום אורגני", "קידום ממומן" ועוד. הדבר החשוב ביותר לזכור זה שחייבת להיות קורלציה בין מילות המפתח לתוכן שבאתר, בסופו של דבר מי שמחפש "שיווק דיגיטלי" לא מצפה למצוא אתר שעוסק במכירת נעליים אלא את השירות הספציפי שחיפש.
משסיימנו את עמוד הבית ואת העמודים העיקריים, אפשר לעבור לעמודים הנוספים באתר. המטרה שלנו היא שכל עמוד ועמוד באתר יהיה עם מילת מפתח ספציפית בעבורו. אנחנו ממליצים לנסות ולהרחיב את הביטויים כדי לקלוע למה שנקרא "מילות זנב ארוך", מילות מפתח ארוכות שאנשים מחפשים ומשלבות בתוכן צירופים של מילים וביטויים.
שלב 4 בקידום אתרים בגוגל: אופטימיזציה של האתר
תהליך האופטימיזציה, מיטוב, של האתר התחיל למעשה כאשר הצמדנו מילות מפתח לעמודים. אבל כיצד עושים זאת בפועל? בואו ונציץ אל כמה מהאלמנטים החשובים.
- כותרות – לכל עמוד צריכה להיות כותרת של עד 57 תווים שמכילה את מילת המפתח ומתארת מה יש בעמוד.
- תיאורים – לכל עמוד צריך להיות תיאור של עד 157 תווים שמכיל את מילת המפתח ומתאר מה יש בעמוד.
- כותרות H – התוכן בעמוד צריך להיות מופרד על ידי כותרות משנה כאשר חשוב מאוד להקפיד על כותרות H1 ועל כותרות H2.
- תיאורי תמונות – לכל תמונה בעמוד צריך להיות תיאור, מה שמכונה Alt Text, שמכיל בתוכו את מילת המפתח.
- שילוב מילות מפתח בתוכן – חשוב שמילת המפתח תופיע כמה פעמים בעמוד עצמו, אך מן הצד השני חשוב שלא להגזים ולהציף. יש אנשים שיגידו לכם כל מיני נוסחאות שונות ומשונות, אך הכלל הוא פשוט, וודאו שמילות המפתח חוזרות בטקסט בצורה טבעית.
- חווית גלישה – הקפידו שאפשר לראות ולקרוא את התוכן באתר בצורה נוחה, בעיקר מניידים, והקפידו שלא לעלות פופאפים שיסתירו את המסך.
![]()
שלב 5 בקידום אתרים בגוגל: התוכן של האתר
לפי הערכות כיום, התוכן שיש באתר הוא כרגע הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים להשקיע בו. עד לא מזמן רבים ממקדמי האתרים השקיעו זמן ואנרגיה באופטימיזציה של האתר עד כדי כך שהם יצרו אתר מושלם בעבור גוגל, אך הם הזניחו את הדבר החשוב באמת – הגולשים בשר ודם. גוגל בשנים האחרונות עושים מאמצים אדירים כדי להציע לגולשים שלהם את השירות הנוח והטוב ביותר, חלק גדול מזה מושתת על כך שתוצאות החיפוש שמוצגות להם יהיו מדויקות ורלוונטיות.
בפועל זה אומר שאנחנו צריכים לכתוב תוכן איכותי שמביא לאנשים ערך אמיתי, ולא רק לחשוב על צפיפות של מילות מפתח או אלמנטים טכניים. אף על פי שאת התוכן סורקים רובוטים, הוא צריך להיות מופנה וכתוב בעבור בני אדם שיצרכו אותו ולכן הוא צריך להיות ברור ורצוי שגם עשיר בעזרים חיצוניים.
להלן כמה טיפים לכתיבה של תוכן איכותי:
- חשבו על תוכן שאתם הייתם רוצים לקרוא
- בכל דבר שאתם כותבים נסו להעביר ערך מוסף ולחדש לקוראים שלכם
- אל תעתיקו תכנים ממקורות אחרים
- חלקו את התוכן בצורה קוהרנטית עם כותרות
- אל תכתבו טכני ומשעמם, נסו להוסיף עניין לכתיבה שלכם
- בנו לעצמכם סמכותיות בתחום ספציפי שבו אתם כותבים.
- במידת האפשר הוסיפו תמונות וגרפים למלל
- אל תשתמשו בקלייקבייט (כותרות שנועדו למשוך אנשים ללחוץ עליהן), זה רק יפגע בקידום האתר בגלל אחוזי נטישה גבוהים.
לייצר תוכן איכותי באופן שוטף עומדת להיות המשימה העיקרית שלכם, אחרי שתסיימו את האופטימיזציה של האתר, לכן חשוב לבנות גאנט עבודה ולנסות תמיד להישאר עם יד על הדופק ולמצוא נושאים רלוונטיים ומעניינים. נסו להשתמש בגוגל טרנדס כדי לגלות על מה מדברים ברשת ואילו חיפושים הם הבולטים ביותר בתקופה מסוימת ונסו להשתמש בתגובות הגולשים שלכם כדי לגלות מה מעניין אותם ספציפית לשמוע.
הוסיפו לעצמכם סמכות ומקצועיות על ידי שקיפות מלאה. אל תסתירו מי עומד מאחורי האתר, להיפך, גוגל והלקוחות מחפשים לקדם אתרים אמינים ואמיתיים שיש מישהו שעומד מאחוריהם שאפשר לפנות אליו במידת הצורך. הגדילו את החשיפה שלכם על ידי כך שתשתפו תכנים של אחרים אצלכם באתר ותתארחו באתרים של אחרים, השקיעו בעמודים מלאי נתונים וערך גם ברשתות החברתיות שרלוונטיות לקהל הלקוחות שלכם.
שלב 6 בקידום אתרים בגוגל: מהירות האתר והתאמתו למובייל
מכירים את זה שלחצתם על קישור לאתר ואחרי שהמתנתם כמה שניות כבר נמאס לכם? כנראה שבמרבית המקרים התגובה שלכם תהיה ללחוץ על Back ולוותר על האתר האיטי. אתם לא לבד. כמעט כל האנשים, וגם גוגל, לא אוהבים להמתין לטעינת אתרים וחשוב שהאתר שלכם יעלה בצורה מלאה ויפה בפרק זמן שלא עולה על שלוש שניות. הבדיקה הראשונית שלכם תהיה פשוט להיכנס לאתר ולראות כמה זמן לוקח לכל האלמנטים להיטען ולהיות מוצגים, אך כמו כן ישנם כלים מקצועיים לבדיקה זו.
כדי לשפר את המהירות של האתר, אם הטעינה איטית מדי, הדבר הראשון שאפשר לעשות זה להקטין את התמונות שיש באתר. מרבית האנשים לא מבינים שלמשקל התמונה יש השפעה ישירה על טעינת האתר ושאפשר לכווץ את התמונות לפני שמעלים אותן בצורה כזו שלא תפגע באיכות שלהן. מרבית הכלים המקצועיים יראו לכם מה בדיוק אפשר לעשות, ובמרבית המקרים מדובר על אלמנטים טכניים לחלוטין כמו ניקוי שורת הקוד או כיווץ קבצי GZIP שדורשים ידע וניסיון כדי לא לפגוע באתר ולכן מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע.
לאחרונה אנחנו רואים כי גוגל מעניקים יחס מוגבר לאתרים שמותאמים במיוחד למובייל, מה שנקרא גם AMP. חשוב להבין שלא חייבים להקים אתר נפרד שיהיה מותאם למובייל, אפשר פשוט לייצר אתר רספונסיבי שבו השינויים הנדרשים מבוצעים בצורה אוטומטית בלי שנצטרך לעשות דבר. קיימים שלושה מדדים רשמיים שבודקים את חווית השימוש באתר:
- LCP – כמה זמן לוקח לאתר להיטען
- CLS – כמה יציבים האלמנטים באתר
- FID – כמה זמן עד שהאתר פועל בצורה אינטראקטיבית
שלב 7 בקידום אתרים בגוגל: קישורים
יש מקדמי אתרים רבים שישבעו לכם שהדבר החשוב ביותר בכל הליך קידום האתר זה פרופיל הקישורים שלו. כאשר אנחנו מדברים על קישורים אנחנו למעשה מדברים על שני סוגים עיקריים של קישורים: קישור פנימי וקישור חיצוני. הקישורים משמשים את גוגל כדי לבחון את מידת הסמכותיות והאמינות של האתר. מדובר על הליך פשוט, אם לאתר יש המון קישורים חיצוניים שמפנים אליו אז כנראה שהתוכן שמוצג בו איכותי וטוב. הקישורים הפנימיים הם כבר עניין אחר שנרחיב עליו עוד רגע.
קישורים חיצוניים – כל אתר מקבל מגוגל דירוג מסוים ולמעשה בעזרת קישור חיצוני שמגיע לאתר שלנו, האתר שלנו מקבל קצת מהדירוג של האתר שמקשר אליו. נגיד שיש לנו מאמר שפורסם בוואלה!, אז הקישור הזה ייחשב על ידי גוגל לקישור איכותי והוא יעביר לנו קצת מאמינות והסמכותיות של וואלה!. יש דרכים רבות להשיג קישורים חיצוניים כאשר הדרכים העיקריות הן: החלפת קישורים, כתיבת מאמרי חסות באתרים, שימוש באינדקסים.
קישורים פנימיים – בקידום אתרים יש מונח שנקרא "היררכיית האתר" והוא מתאר למעשה את מידת הזרימה של האתר. אתר שבנוי טוב יוביל את הסורקים מעמוד הבית לעמודי הקטגוריות העיקריות, משם לקטגוריות המשנה ובסוף לתתי המשנה. עוד סוג של קישור פנימי הוא קישור פנימי יוצא שבו אנחנו מקשרים לאתר סמכותי אחר שקשור לנושא האתר שלנו.
צ'ק ליסט קידום אתרים
אחרי שראינו את כל השלבים השונים לקדם את האתר שלכם, הכנו לכם גם רשימה של שאלות שיעזרו לכם לקדם את האתר שלכם:
- האם לכל עמוד באתר יש מילת מפתח אחת שמוצמדת לו?
- האם לכל שירות ומוצר שלכם יש עמוד משל עצמו?
- האם יש עמוד אודות ויצירת קשר באתר?
- האם התוכן באתר שלכם מקורי?
- האם יש כותרות ותיאורים בכל העמודים?
- האם התמונות מקוריות באתר או מאתרים חוקיים?
- האם האתר עולה במהירות?
- האם האתר מותאם למובייל?
- אתם מייצרים ומעלים תכנים חדשים בקביעות?
- האם יש לכם קישורים פנימיים?
- האם יש אתרים חיצוניים שמקשרים לאתר שלכם?
אלו השאלות המרכזיות שיש לשאול את עצמנו כאשר אנחנו בודקים את האתר שלנו, אך כמו כן יש עוד המון אלמנטים טכניים קטנים וגדולים שיש לבחון. אם נשמע לכם שזו עבודה קשה וסזיפית אתם צודקים.. יש להשקיע שעות רבות בקידום האתר כל חודש ורוב בעלי העסקים פשוט לא יכולים להשקיע את השעות האלה אלא צריכים לנהל את העסק. אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ונסייע!
שאלות ותשובות בנוגע לצ'קליסט SEO שלנו
בקידום אורגני (SEO) משפרים את מבנה האתר, התוכן והאלמנטים הטכניים כדי להתאים לדרישות של מנועי החיפוש, כך שהאתר יעלה בתוצאות החיפוש באופן טבעי. לעומת זאת, בקידום ממומן (PPC) משלמים לגוגל או לפלטפורמות אחרות על הצגת מודעות, והתשלום מתבצע לפי הקלקות או חשיפות. היתרון של קידום אורגני הוא יציבות לטווח ארוך, ואילו היתרון של קידום ממומן הוא תוצאות מיידיות.
השלב הראשון הוא לבדוק אם האתר מאונדקס בגוגל באמצעות החיפוש site:yourdomain.com. אם האתר לא מופיע יש לאתר את הסיבה (אתר חדש, חסמים טכניים, או עונש מגוגל). לאחר מכן יש לוודא שהאתר בנוי על מערכת שמאפשרת שינוי כותרות, תיאורים והוספת עמודים חופשית, כדי לאפשר קידום יעיל.

