
מונח ההצלחה בקמפיינים דיגיטליים הוא חמקמק. האם אפשר להגדיר קמפיין כמוצלח בהסתמך על אחוזי הקלקה או שצריך להכניס למשוואה גם את ההוצאות הישירות על הקמפיין?
מנקודת המבט של איש השיווק ההצלחה יכולה להתבטא בכמות קליקים, באחוזי המרה, במספר הלידים שיגיעו ובעוד המון פרמטרים. אנשי שיווק נוהגים למדוד את ההצלחה של הקמפיינים הדיגיטליים שלהם על ידי שקלול ההוצאות על הפרסום עם כמות האנשים שהגיבו למודעה. אבל מבחינת הלקוח המספרים האלו לא אומרים כלום ואם בסופו של יום העסק לא מרוויח, אז גם בעל העסק לא מרוויח. את הלקוח לא מעניין אם 20 איש לחצו על המודעות, מעניין אותו כמה מתוך האנשים האלו רכשו וכמה כסף הוא הוציא כדי לגרום לזה לקרות.
ההבדל הזה בין הגישות הוא למעשה ההבדל בין ROI לבין ROAS ועל זה אנחנו רוצים לדבר במאמר הזה.
מה זה ROI ומה זה ROAS?
- ROI (Return On Investment)
המונח ROI מתייחס להחזר ההשקעה במובן הרחב של המילה. זהו מדד שבאמצעותו העסק מחשב את הסכום שהושקע בפיתוח, הפצת ושיווק המוצר ובהשוואה לכך מראה את החזר ההשקעה. כדי למדוד את ה – ROI מחלקים את הרווח הנקי של העסק (כמה כסף העסק הוציא לפני תשלום מיסים, תשלומי עובדים ושאר הוצאות) בהוצאות הנטו של העסק (כל ההוצאות כולל שכר דירה, עובדים, ארנונה, חומרי גלם וכו'). - ROAS (Return On Advertising Spent)
המונח ROAS מתייחס להחזר ההוצאות שהוצאנו רק על הפרסום. זהו המדד שבאמצעותו העסק בודק ומחשב כמה כסף הושקע בפרסום בלבד ובהתייחס לזה מחושב ההחזר שהתקבל על ההשקעה. כדי למדוד את ה – ROAS מחלקים את הרווח הנקי של העסק בהוצאות הפרסום בלבד.
5 הבדלים מהותיים בין ROI לבין ROAS
- מטרה
גם מדד ה – ROI וגם מדד ה – ROAS הם מדדים יעילים ואפקטיביים להעריך את המצב הכלכלי של העסק וכדי להבין כמה כסף יוצא וכמה כסף נכנס בכל חודש. אבל בעוד מדד ה – ROAS מתמקד באופן בלעדי בהוצאות הפרסום של העסק, מדד ה – ROI מודד את התפקוד הכללי של ההשקעה ביחס לכלל ההוצאות התפעוליות של העסק. - סוג ההצלחה
מדד ה – ROAS הוא זה שכאמור מודד את ההצלחה הנוגעת רק להשקעה בפרסום, אך בעזרת מדד ה – ROI אפשר למדוד את כל סוגי ההשקעות שהעסק עושה ולקבל תמונה מלאה יותר על תפקוד העסק. - סוג ההוצאה
השימוש הבולט ביותר במדד ה – ROI הוא כדי להבין האם העסק רווחי או לא בכללותו, אבל כיוון שמדד ה – ROAS מתחשב רק בהוצאות הפרסום אי אפשר להסיק ממנו מסקנות רחבות. - רווחים
לא כל העסקים מרוויחים את כספם ממכירות או מהיבטים הקשורים לפרסום בלבד. למעשה, כיום לעסקים רבים יש פרופיל נכסים שחולש על נדל"ן, נכסים דיגיטליים, פטנטים ועוד דברים שמדד ה – ROAS לא מודד. - מסקנות
גם ממדד ה – ROI וגם ממדד ה – ROAS אפשר להסיק מסקנות ותובנות רבות כדי לשדרג ולייעל את העסק. אבל בעוד מדד ה – ROAS יעזור לנו להבין באיזו אסטרטגיה שיווקית לפעול, מדד ה – ROI יעזור לנו להבין איזו מתודולוגיה תפיק לעסק רווחים גדולים יותר.

חישוב ROI וחישוב ROAS
הנוסחה לחישוב ROI היא כזו:
(רווח נטו / הוצאות נטו) * 100 = ROI
זאת אומרת שאם אתה למשל מוציא 10 אלף שקל ומרוויח 20 אלף שקל אז מדד ה – ROI שלך עומד על 100%.
הנוסחה לחישוב ROAS היא כזו:
רווחים מפרסום / הוצאות על פרסום * 100= ROAS
זאת אומרת שאם העסק שלך הרוויח 10 אלף שקל וההוצאות על פרסום שלך עמדו על 5 אלף שקל, אז מדד ה – ROAS שלך הוא 200%.
אצלנו בחברת _Alt תמצאו צוות מיומן ומנוסה של אנשי שיווק אשר יעמדו לשירותכם כדי שאתם לא תצטרכו לשבור את הראש על חישובים ובעיות מתמטיות מסוג זה.
שאלות ותשובות על ההבדל בין ROI ל - ROAS
ROAS מודד את החזר ההשקעה מהפרסום בלבד, כלומר כמה כסף חזר לעסק ביחס להשקעה בקמפיין. לעומתו, ROI הוא מדד רחב הרבה יותר שבוחן את התשואה על כלל ההשקעה בעסק, כולל עלויות תפעול, עובדים, שכירות, פיתוח מוצרים ועוד. ROAS עוזר להבין האם הפרסום משתלם; ROI עוזר להבין האם העסק משתלם.
הנוסחה לחישוב ROI היא:
(רווח נטו ÷ הוצאות נטו) × 100
לדוגמה: אם הוצאת 10,000 ₪ והכנסת 20,000 ₪, ה-ROI הוא 100%.
הנוסחה לחישוב ROAS היא:
רווח מפרסום ÷ הוצאות פרסום × 100
לדוגמה: אם הרווחת 10,000 ₪ והוצאת 5,000 ₪ על פרסום, ה-ROAS הוא 200%.